To już oficjalne! Dostałam wiadomość, że udało nam się dokonać zmiany nazwy z European Chess School sp. z o.o. na Szkoła Szachowa sp. z o.o. Cieszę się przeogromnie! Dlaczego postanowiłam zmienić nazwę firmy, która kojarzy się z naszą szkołą już od 5 lat? Czy to była łatwa decyzja?
OTWIERAM FIRMĘ
Na początku, gdy byłam przed decyzją otworzenia firmy, zastanawiałam się, z czym ma się kojarzyć moja szkoła i dlaczego to z nią mieliby współpracować rodzice, dyrektorzy. Doszłam do wniosku, że chcę uczyć nie tylko polskie dzieci, ale i anglojęzyczne. Zrobiłam rozeznanie na rynku, sprawdziłam inne nazwy firm i postanowiłam, że nazwę firmę European Chess School (Europejska Szkoła Szachowa). Nikt nie miałby wątpliwości, czy zajęcia są odpowiednie dla jego dziecka.
Nie przemyślałam wtedy jednej kwestii – o ile rodzice anglojęzyczni nie mieli problemów z wymówieniem nazwy szkoły, to większość rodziców polskojęzycznych nie była w stanie wymówić pierwszego słowa. Z terminem „chess” też były problemy, często nasza szkoła była serową szkołą (mylono słowo chess z cheese) albo po prostu padało pytanie:
– Dzień dobry, czy dodzwoniłam się do szkoły szachowej?
Od dawna myślałam więc o tym, żeby dokonać zmiany, jednak:
- Nie miałam pomysłu na nową nazwę,
- Bałam się, że moje lata pracy budowania marki pójdą w zapomnienie.
- Co z rodzicami anglojęzycznymi, jak oni spojrzą na zmianę?
W tym roku coś się jednak zmieniło. Przeczytałam wiele książek, zdobyłam bardzo dużo nowej, cennej wiedzy. W końcu postanowiłam stworzyć fanpage i doszłam do wniosku, że za tymi wszystkimi zmianami musi podążyć kolejna. Szkoła musi zyskać nowe oblicze, a będzie nim właśnie zmiana nazwy.
DOMENA
Zazwyczaj nazwa firmy powinna być spójna z domeną, najpierw wymyślamy nazwę firmy, a dopiero potem szukamy domeny, która będzie bardzo bliska nazwie. U mnie jednak było odwrotnie. Nazwa Szkoła Szachowa powstała właśnie od domeny. Domeny, na którą czekałam bardzo długo.
Kiedy założyłam European Chess School, żadna domena mi się nie podobała. Wszystkie lepsze były zajęte, więc efekt był taki, że przez 2 lata prowadzenia firmy nie miałam żadnej strony internetowej! Potem zarejestrowałam stronę pod adresem, który z niczym się nie kojarzył. Od tego czasu stale monitorowałam media i patrzyłam, czy nie ma przypadkiem dostępnych nowych domen. Po roku okazało się, że nagle zrobiła się wolna domena www.szkolaszachowa.pl. Bez zastanowienia ją wykupiłam i przeniosłam wszystko pod nowy adres.
SZKOŁA SZACHOWA SP. Z O.O.
W pewnym momencie przeszła mi przez myśl możliwość zmiany nazwy szkoły na tę, która widnieje w domenie. Nie wiedziałam jednak, czy to dobry wybór. Z jednej strony mam nazwę niepowtarzalną, profesjonalną, z drugiej strony termin „szkoła szachowa” jest na tyle pospolity, że cały czas zastanawiałam się, czy rodzicom nie będzie się mylić z innymi firmami. Zasięgnęłam konsultacji. I jest decyzja – zmieniamy nazwę na Szkoła Szachowa sp. z o.o. Każdy rodzic łatwo nazwę zapamięta, poza tym w wyszukiwarce też jesteśmy na pierwszym miejscu, więc od razu będzie wiadomo, że szkoła szachowa to właśnie my 😉
ZMIANA LOGO
Jak już podjęłam decyzję o zmianie nazwy, to przyszła pora na odświeżenie loga. Myślałam, że sama zmiana napisu załatwi sprawę. Okazało się jednak, że nowy napis wygląda źle. Nie ma innej możliwości jak zmiana całego logotypu. Nie chciałam jednak, żeby nowy symbol diametralnie różnił się od poprzedniego – zostawiliśmy stare kolory i podobny motyw. Efekt możecie zobaczyć poniżej.

A Ty, co myślisz o tej zmianie? Chętnie się dowiem. Na razie wszyscy, z którymi współpracuję, są zadowoleni „uff, w reszcie nie będzie tej trudnej nazwy, bo i tak mówiliśmy o firmie <szkoła szachowa>” 🙂